»موضوعات
قال رسول الله (ص) : إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق:
نصيحت و خيرخواهى

نصيحت و خيرخواهى

يكى ديگر از روش هاى مؤثر براى تربيت اخلاقي كه قرآن بدان اشاره نموده است ؛ روش نصيحت و خيرخواهى است. نصيحت از ماده(نُصح) به معناى خلوص ‍ و بى غل و غش بودن است(ناصح العسل) به معنى عسل خالص است و اين تعبير در مورد سخنانى كه از روى نهايت خلوص و خيرخواهى گفته مى شود به كار رفته است . قرآن كريم انبيا و پيشوايان دينى را نصيحت كنندگان و خيرخواهان بشر معرفى مى نمايد كه در سوره اعراف قرآن كريم از چهار نفر آن ها ياد مى نمايد: ۱٫ حضرت نوح (عليه السلام) ۲٫ حضرت هود (عليه السلام) ۳٫حضرت صالح (عليه السلام)۴٫  حضرت شعيب(عليه السلام).[۱]

حضرت نوح (عليه السلام گويد): «اُبَلِّغُكُم رسالاتِ ربّى و انصَحَ لَكُم ؛[۲]پيام هاى پروردگار را به شما مى رسانم و شما را نصيحت مى كنم .»

حضرت هود عليه السلام گويد:«ابلّغُكُم رِسالاتِ ربَى وأنا لَكُم ناصِحُ أمينٌ؛ [۳] رسالت هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى كنم وخيرخواه امينى براى شما هستم .»

حضرت شعيب (عليه السلام) گويد:«لَقَد اُبْلَغتُكُم رِسالاتِ رَبّى ونَصَحْتُ لَكُمْ؛ [۴]من رسالات پروردگارم را به شما ابلاغ كردم و براى شما خيرخواهى نمودم .»

آرى ، يكي از روشهايي كه پيامبران براى آگاهى و آشنايى مردم به وظايف خويش و تربيت اخلاقى آنان، استفاده نموده اند نصيحت وخيرخواهى است كه اين روش در تربيت اخلاقي مردم و نجات آنها نقش بسزايي داشته است. چنانچه پيامبر گرامى اسلام (صلّى اللّه عليه و آله ) مردم را به نصيحت كردن يكديگر تشويق
مى نمايد، و مي فرمايند:

« ان اعظم الناس منزلة عندالله يوم القيمه امشاهم فى ارضه بالنصيحة لخلقه ؛[۵] بزرگ ترين مردم از لحاظ مرتبه نزد خدا در روز قيامت كسى است كه براى نصيحت خلق در زمين بيشتر سعى و تلاش نمايد.»

امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد:

«يجب للمؤمن على المؤمن النصيحة له فى المشهد و المغيب؛[۶] بر مؤمن واجب است كه در حضور و غياب ، خيرخواه مؤمن باشد.»

و نيز مى فرمايد:

«عليكم بالنّصح لله فى خلقه فلن تلقاه بعمل افضل منه ؛ [۷]بر شما باد به نصيحت كردن مخلوق براى رضاى الهى كه خدا را به عمل بهتر از آن ملاقات نكنى.»

بنابراين، نصيحت كردن و خيرخواهي هم مي تواند يكي از روشهاي مهم و موثر در تربيت اخلاقي نسل جوان باشد، زيرا اگر نوجوان و جوان بداند كه آنچه به او گفته مي شود و كارهايي كه از وي خواسته مي شود همه از روي خيرخواهي و به نفع خود اوست، راحت تر قبول كرده و مي پذيرد.

[۱] اکبر دهقان، تحليلي بر  روشهاي تربيت نفس و اهداف آن در فرهنگ وحي، نرم افزار كتابخانه ديجيتال.

[۲] اعراف/۶۲٫

[۳] اعراف/۶۸٫

[۴] اعراف/۹۳٫

[۵] محمد بن یعقوب کلینی (۱۳۸۱)، اصول كافي، ترجمه محمد باقر کمره ای، ج۲،تهران، انتشارات اسوه،  ص ۲۵۸٫

[۶] محمد بن یعقوب کلینی (۱۳۸۱)، اصول كافي، ترجمه محمد باقر کمره ای، ج۳،تهران، انتشارات اسوه، ص ۲۹۶،۲۹۷٫

[۷] بحارالانوار، ج۷۴، ص ۳۳۸٫ به نقل از اکبر دهقان، تحليلي بر  روشهاي تربيت نفس و اهداف آن در فرهنگ وحي، نرم افزار کتابخانه دیجیتال.

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “نصيحت و خيرخواهى”

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار
قالب وردپرس